Zaterdag 18 januari 2025
20.15 uur
Pianokwartet Corneille
Vassilis Varvaresos (piano), Noé Inui (viool),
Daniel Palmizio (altviool), Ella van Pucke (cello)
Werken van Mozart en Dvořák
P R O G R A M M A
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Pianokwartet nr.1 in g-klein, KV 478 (1785)
Allegro
Andante
Rondo
Antonín Dvořák (1841-1904)
Pianokwartet nr. 2 in Es-groot, op. 87 (1889)
Allegro con fuoco (Es-groot)
Lento (Ges-groot)
Allegro moderato, grazioso (Es-groot) - Un pochettino più mosso (B-groot)
Finale. Allegro ma non troppo (es-klein)
MUSICI
De vier musici van dit pianokwartet zijn allen prijswinnaars bij belangrijke internationale concoursen en traden op in de belangrijkste zalen over de gehele wereld. Als Pianokwartet Corneille zijn zij regelmatig te gast in Het Concertgebouw, De Doelen, Muziekgebouw Eindhoven en Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen.
De Griekse meesterpianist Vassilis Varvaresos was in 1998 de jongste winnaar ooit van Young Concert Artists/New York. Hij rondde zijn studies af aan de befaamde Juilliard School/New York en aan het CNSM in Parijs. Behalve als kamermusicus treedt Vassilis ook regelmatig op als solist met orkesten. Vassilis heeft 5 cd’s op zijn naam staan, waaronder een met violist Noé Inui; zijn vierde cd (getiteld ‘Valses’) kwam in 2019 uit en kreeg uitmuntende kritieken.
Violist Noé Inui, geboren in Brussel, is met zijn Japanse vader en Griekse moeder een wereldburger pur sang. Hij rondde zijn studies af in Parijs, Karlsruhe en Düsseldorf, de stad waar hij woont. Onder de diverse prijzen die Noé won was de topprijs Prix Julius Baer van de Verbier Festival Academy (2012) in Zwitserland, “uitgereikt aan een exceptioneel getalenteerde musicus”. Hij treedt regelmatig op in Japan, Duitsland, België, Nederland en de VS. Als kamermusicus deelde hij het podium met coryfeeën als Leonidas Kavakos en Martha Argerich. Hij heeft 5 cd’s op zijn naam staan, waaronder een met Varvaresos. In 2020 kwam zijn eerste, alom bejubelde, solo-cd uit, met daarop alle solosonates van Eugène Ysaÿe.
De Italiaanse altviolist Daniel Palmizio wordt gezien als een van de grote altviolisten van zijn generatie; hij is prijswinnaar van verschillende internationale concoursen en treedt op als solist en als kamermusicus. Recente hoogtepunten waren concerten met pianiste Beatrice Rana en uitvoeringen van zijn eigen bewerking van Schumanns Celloconcert in China. Hij bracht verschillende cd’s uit, zoals de volledige opnames voor altviool en piano van Brahms en het altvioolconcert van Bartók. Daniel bespeelt een Testore altviool uit de collectie van de Accademia Chigiana in Siena.
De Nederlandse celliste Ella van Poucke is een van de belangrijkste cellisten van haar generatie. Na haar studie aan de Kronberg Academy bij Frans Helmerson rondde ze deze in 2017 af aan de Chapelle Musicale Reine Elisabeth bij Gary Hoffman. In datzelfde jaar won zij de Grachtenfestivalprijs 2017. Ella speelde in alle toonaangevende zalen van Nederland en ook regelmatig in diverse Europese zalen. Voorts trad zij op met het NedPho, het Noord Nederlands Orkest en maakte in 2021 een cd opname van Schumann Celloconcert met het Phion..
TOELICHTING PROGRAMMA
In 1785 gaf uitgever Franz Anton Hoffmeister Mozart de opdracht voor drie pianoconcerten. Aan de bezetting van het traditionele pianotrio werd een altviool toegevoegd, een instrument dat Mozart graag bespeelde als hij zelf kamermuziek uitvoerde. Na de voltooiing van het kwartet in g-klein annuleerde Hoffmeister de rest van de opdracht. De uitgever had de werken bedoeld voor Weense amateurmusici, maar de componist klaarblijkelijk niet: de hoge technische eisen die aan de uitvoerders werden gesteld leidden tot een slechte verkoop. Vandaag de dag behoort het , samen met pianokwartet in Es KV 493, tot Mozarts populairste kamermuziekwerken.
Ook Antonin Dvorák heeft twee pianokwartetten nagelaten: het pianokwartet in D uit 1875 en het Pianokwartet in Es dat hij in 1889 componeerde en waarover hij aan een vriend schreef: ‘Mijn hoofd zit er vol van … Nu heb ik alweer drie delen van een nieuw kwartet met piano helemaal klaar en de finale zal over enkele dagen klaar zijn. Het gaat onverwacht gemakkelijk en de melodieën blijven maar komen.’
De eerste maten maken meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met Antonín Dvořák, de componist van prachtige meeslepende melodieën, die meer in huis had dan zijn Symfonie uit de Nieuwe Wereld en het Amerikaanse kwartet. Echt muziek om je op een winterse dag aan te warmen. Dvořák rijgt het ene pakkende thema aan het andere, energiek in de snelle delen, verstild en dromerig in het Lento. Vier door de Tsjechische folklore gekleurde delen, die bruisen van levenslust en energie.