Foto's: Marco Borggreve / Duco de Vries

Zaterdag 21 september 2024

Gerbrich Meijer (klarinet) Ramon van Engelenhoven (piano)

'Echo's van de meesters en meesteressen'

Werken van

Brahms, Weinberg, Feigin, Kovács, Poulenc

J. Brahms 1833-1897

Klarinetsonate nr. 2 in Es (1894)

Allegro amabile

Allegro appassionato

Andante con moto – Allegro

Mieczysław Weinberg 1919-1996

Sonate op. 28 voor klarinet en piano (1945)

Allegro

Allegretto

Adagio

S. Feigin 1928-2011

Fantasia for Clarinet and Piano (1996)

B. Kovács 1937-2021

Sholem aleihem rov Feidman (Vrede met u) (2012)

F. Poulenc 1899-1963

Klarinetsonate in Bes, FP 184 (1962) Allegro tristamente

Romanza

Allegro con fuoco

Toelichting:

Johannes Brahms raakte op het einde van zijn carrière bevriend met de klarinettist Richard Mühlfeld, en was onder de indruk van het bijzondere geluid van diens klarinetspel. Het inspireerde hem tot het componeren van verschillende werken voor klarinet waaronder de twee sonates opus 120. Deze sonates hebben veel verwantschap met elkaar. De tweede klarinetsonate wordt als iets lichter en meer ontspannen ervaren dan de eerste. Brahms speelde ze eerst voor aan Clara Schumann voordat ze in première gingen in 1895.

Weinberg componeerde de Sonate op. 28 in de herfst van 1945, na het einde van de oorlog. De eerste uitvoering vond plaats in Moskou in 1946. In de laatste decennia is de muziek van Weinberg pas bekend geworden buiten Rusland. De sonate op. 28 is enigszins herschreven en hierna veelvuldig uitgevoerd. De klarinetmelodie is versierd met elementen uit de Klezmertraditie, vooral het tweede deel, het allegretto.

Sarah Feigin was een Letse muziekdocente en componiste die woonde en werkte in Israël vanaf 1972 waar ze in de stad Holon een conservatorium stichtte en daar tot 1983 als directeur werkte. De Fantasia bewerkte ze ook voor klarinet en strijkkwartet en voor twee klarinetten en piano. Het stuk van Béla Kovács is gewijd aan de traditie van de Klezmerklarinet. Deze traditie werd wijd verbreid door Joodse immigranten in de laat negentiende en de vroeg twintigste eeuw. De Klezmermuziek en de Amerikaanse Jazz ontmoeten en beïnvloeden elkaar, speciaal in New York in de zeventiger jaren, en de belangstelling daarvoor is sindsdien alleen maar gegroeid.

Béla Kovács is de meest bekende en gerespecteerde klarinettist van Hongarije Hij is ook een begenadigde componist. Zijn compositie is een saluut voor de ‘Koning van de Klezmer’, Giora Feidman. Als geen ander geeft hij de stijl en de culturele traditie van de Klezmer weer. Hij speelde de klarinetsolo’s voor de film ‘Schindler’s List’.

De sonate voor klarinet en piano van Francis Poulenc is een van zijn laatste composities. Hij wijdde het werk aan Arthur Honegger, die, net als Poulenc, had behoord tot de Groupe des Six. Bij de première zou de klarinettist Benny Goodman worden begeleid door de componist zelf. Poulenc stierf echter plotseling aan een hartaanval op 30 januari 1963, nog voordat het stuk was gepubliceerd. De première vond daarom pas een paar maanden later, op 10 april, plaats in Carnegie Hall in New York en Benny Goodman werd daar begeleid door Leonard Bernstein.

De musici:

Gerbrich Meijer (1997) is een internationaal actieve kamermusicus, solist en orkestmusicus. In 2024 won ze de publieksprijs van Dutch Classical Talent voor haar ‘One Woman Show’. De Dutch Classical Talentjury schreef: ‘Met haar open en aansprekende persoonlijkheid en warme toon windt ze iedereen om haar vinger. Haar inventieve programma staat helemaal in het teken van interactie en communicatie met het publiek. Je blijft nieuwsgierig naar wat komen gaat!’

In 2022 was Gerbrich solist bij onder andere het Camerata Royal Concertgebouw Orchestra. Ze heeft opgetreden met symfonieorkesten zoals het London Symphony Orchestra, het Concertgebouw Orchestra, Finnish Radio, Danish Radio, Residentie Orkest, Rotterdam Philharmonic, Copenhagen Philharmonic en het European Union Youth Orchestra. Verder was ze genomineerd voor de Grachtenfestival Award 2022, ontving de ‘Special Prize’ bij de Carl Nielsen International Competition 2022 en kreeg ze de Talentprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds uitgereikt. In 2023 bracht ze haar debuutalbum uit voor AVRO TROS. Gerbrich is recent afgestudeerd voor haar Masters aan het gerenommeerde Colburn Conservatory of Music in Los Angeles, waar ze studeerde bij professor Yehuda Gilad. Ze studeert momenteel voor haar Soloist Class Degree aan de Royal Danish Academy of Music, waar ze eerder studeerde bij John Kruse en afstudeerde met de hoogste onderscheiding. In februari 2025 zal een van de hoogtepunten van het seizoen haar solodebuut zijn met het Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw.

Ramon van Engelenhoven (1995) studeerde bij Frank Peters en sloot in 2019 zijn Master Piano aan het Conservatorium van Amsterdam af met het hoogst haalbare cijfer. Ook volgde hij lessen bij Jan Wijn en Naum Grubert.

Vanaf jonge leeftijd heeft hij prijzen gewonnen op verscheidene concoursen. In 2015 won Ramon de Grand Finale van het Young Pianist Foundation Concours. Bovendien ontving hij daar als allereerste laureaat de ‘Grand Prix Youri Egorov’, een prijs die alleen wordt toegekend als de winnaar een talent is van internationale potentie. Dankzij deze prijs heeft hij in 2017 in Sint Petersburg gesoleerd met het Mariinsky orkest o.l.v. Valery Gergiev in het Vijfde Pianoconcert van Prokofjev. Hij werd geselecteerd voor de Dutch Classical Talent Tour 2019 - 2020 en toerde langs twaalf zalen in het land. Ook is hij vaak te gast bij diverse radioprogramma’s op Radio 4. Buitenlandse optredens gaf hij in Hamburg (Laeiszhalle), Rome, Porto Ercole (een concert bij Prinses Christina thuis), Athene, Kreta, Istanbul, Los Angeles, San Francisco, Calgary en Vancouver, vaak op uitnodiging van het Prinses Christina Concours.

In 2018 nam hij een alom geprezen CD op met werken van Chopin, Liszt, Skrjabin, Debussy en Poulenc